piątek, 12 listopada 2010

Marie-Helene's Apple Cake


"Ciasto o takiej nazwie musi być dobre!" - pomyślałem, kiedy znalazłem ten przepis.
Przestudiowanie listy składników jeszcze bardziej utwierdziło mnie w tym przekonaniu.
Pobiegłem jak najszybciej do sklepu, żeby uzupełnić zapasy i zabrać się za pieczenie...

Pierwsze podejście zakończyło się totalną klapą!
Katastrofą jednym słowem!

A wszystko przez to, że moje pojmowanie "4 dużych jabłek" jest widocznie inne od amerykańskiego.
Kupiłem 4 rzeczywiście duże owoce. Jednak to, co uzyskałem po wyjęciu z piekarnika, wcale nie przypominało ciasta ze zdjęcia!
Miałem w rękach blachę wypełnioną kawałkami jabłek.
"A gdzie ciasto?" - zapytałem samego siebie. Cóż... ciasta nie było, a jabłka wylądowały w koszu...

Nie zraziłem się jednak.
Magia tajemniczej nazwy dalej działała. Musiałem je upiec! Bez względu na wszystko!

Mądrzejszy o jedną nieudaną blachę - zredukowałem wielkość jabłek.
Zamiast "dużych" wybrałem "średnie" - i tak jeszcze uważnie je dodając do ciasta, żeby przypadkiem nie było ich za dużo.

Ciasto z założenia jest mocno wilgotne i ciężkie od owoców.
Można je przechowywać do 2 dni w temperaturze pokojowej bez przykrycia - z pewnością nie wyschnie.
Idealnie pasują do niego bita śmietana i waniliowe lody.


Przepis:
  • 3/4 filiżanki mąki
  • 3/4 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 4 jabłka - oryginalnie duże, ja jednak proponuję wybrać średnie
  • 2 duże jajka
  • 3/4 filiżanki cukru - dodałem mniej (ok. 1/2)
  • 3 łyżki ciemnego rumu
  • 1/2 łyżeczki ekstraktu z wanilii
  • 8 łyżek (ok. 113 g) masła - roztopionego i wystudzonego
  1. Nagrzej piekarnik do ok. 180°C. Tortownicę o średnicy ok. 20 cm obficie wysmaruj masłem.
  2. Wymieszaj w misce mąkę, proszek do pieczenia i sól.
  3. Obierz jabłka, usuń gniazda nasienne. Pokrój je na ok. 2,5 - 5 cm kawałki.
  4. Do miski wbij jajka. Ubijaj je aż do uzyskania puszystej konsystencji. Następnie dodaj cukier i ubijaj dalej aż do połączenia składników. Wmieszaj ekstrakt z wanilii i rum. 
  5. Do masy wsyp połowę mieszanki suchych składników. Wlej połowę roztopionego masła. Dodaj resztę mąki i pozostałe masło.
  6. Wmieszaj delikatnie jabłka - tak, aby były dokładnie pokryte ciastem. 
  7. Ciasto pieczemy przez ok. 50 - 60 minut, wierzch powinien być złoto-brązowy, a patyczek włożony pod koniec pieczenia - suchy.
  8. Po wyjęciu z pieca pozostawiamy do ostygnięcia (po ok. 5 minutach można spróbować zdjąć boki tortownicy).
Smacznego!
      Oryginalny przepis znalazłem tutaj.

      Brak komentarzy:

      Prześlij komentarz

      Przyciski Listonic

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...