wtorek, 21 czerwca 2011

Mini Strawberry Pavlova Pies

Po angielsku "Pavlova Pie". Po polsku "torcik bezowy". Choć można by powiedzieć "torcik Pavlovej" - brzmi zgrabniej i oddaje historię tego prostego deseru.

Tradycja głosi, że powstał w 1926 lub 1929 roku w Perth podczas pobytu rosyjskiej primabaleriny Anny Pawłowej w czasie swojego światowego tournée. Poprosiła wtedy podobno o "coś lekkiego" - szef kuchni hotelu Esplanade przygotował bezowy deser z bitą śmietaną, udekorowany świeżymi owocami.

Do momentu zabrania się za jego przygotowanie - myślałem, że zrobienie bez, czy też bezowego spodu nie jest trudnym zadaniem. Ubijamy białka z cukrem na sztywną pianę, pieczemy. Gotowe!

Jednak sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.
Bo musicie wiedzieć (mam nadzieję, że nie wszyscy są takimi "bezowymi" laikami jak ja!), że po ubiciu białek, powolnym dodaniu cukru i kilku innych dodatków - trzeba dalej (nawet przez 10 minut!) ubijać masę, aż będzie sztywna i puszysta. Ja byłem niestety niecierpliwy i aż tak długo nie chciało mi się stać nad miską z mikserem. Mój spód, choć generalnie nie mam mu nic do zarzucenia - wyszedł "mało puszysty" jak na bezę.

Następnym razem będę musiał uzbroić się w cierpliwość przy ubijaniu jajecznej masy.

A sam deser?
Niebo w gębie!
Beza - krucha z zewnątrz, lekko ciągnąca się w środku... Bita śmietana... Owoce... i niewielki dodatek morelowego dżemu...

Pyszności!



Jest to zmodyfikowana wersja przepisu dostępnego tutaj.
  • białka z 4 jajek
  • 250 g cukru pudru
  • 2 łyżeczki mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka octu z białego wina
  • 300 g truskawek
  • 3 łyżki dżemu morelowego
  • 300 ml bitej śmietanki 36%
  1. Piekarnik nagrzewamy do 150 st. C.
  2. Białka ubijamy na sztywną pianę. Następnie porcjami wsypujemy cukier, mąkę ziemniaczaną, a na końcu ocet. Ubijamy dalej aż masa będzie bardzo sztywna!
  3. Moja rada: pożądaną sztywność naprawdę trudno uzyskać jeśli jest się niecierpliwym! Czasem potrzeba nawet 10 minut, aby masa miała odpowiednią konsystencję. Najważniejsze, to się nie poddawać!
  4. Na wyłożoną papierem do pieczenia blachę wykładamy łyżką porcje jajecznej masy - o średnicy ok. 8 cm, formując łyżką w środku każdej niewielkie wgłębienie (ja upiekłem po prostu bezowy blat, który pokroiłem później w kwadraty). Pieczemy przez 45 minut.
  5. W rondelku rozgrzewamy dżem, aż do uzyskania konsystencji sosu. Bezy podajemy z bitą śmietaną, truskawkami, polane płynnym dżemem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Przyciski Listonic

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...