środa, 13 października 2010

Tarta dyniowa


OK. Kupiłem dynię.

Dopiero w domu zorientowałem się, że tak naprawdę o dyni wiem niewiele i praktycznie w ogóle nie miałem z nią do czynienia.
Gdy byłem dzieckiem nikt nie myślał o urządzaniu imprez Halloweenowych. Nikt też nie interesował się na tyle amerykańską kulturą, żeby pokusić się o przyrządzenie potraw tradycyjnie podawanych na Święto Dziękczynienia (a tam przecież aż roi się od dyni i podobnych do niej warzyw).

Nie pozostało mi nic innego jak poszukać przepisu!

Ten znalazłem dzisiejszego poranka.
Wydał mi się nieskomplikowany (czyżby to było moje nowe ulubione słowo?) i jak na pierwszy kontakt z dynią dość przyjazny. W oryginale co prawda użyte jest ciasto francuskie - ja spróbowałem jednak z klasycznym kruchym ciastem wg przepisu Marthy Stewart (dostępnego tutaj).

Wynik?
Powiem szczerze, że mam mieszane uczucia.
O ile przyzwyczajony jestem do smaku ciasta marchewkowego czy z rabarbarem - dyniowy farsz smakuje... tak niespotykanie. Niby z wyglądu przypomina szarlotkę... a jednak... no jest taki inny!
Taki niepodobny do wszystkiego, co znam!

Przepis:
  • 50 dag dyni 
  • 600 ml mleka 
  • 10 dag cukru 
  • odrobina imbiru 
  • szczypta cynamonu 
  • 3 jajka 
  • szczypta szafranu 
  • 3 łyżki masła 
  • 50 dag mrożonego ciasta francuskiego
  1. Obierz dynię, miąższ pokrój na kawałki i zetrzyj na drobnej tarce (ja starłem na grubych oczkach). Gotuj 15 minut w 500 ml mleka. Ugotowaną dynię mocno odciśnij w gazie, wymieszaj z cukrem i przyprawami, dodaj jajka, masło i resztę mleka. 
  2. Ciasto francuskie rozmroź i rozwałkuj na 2 cienkie krążki. Większym krążkiem ciasta wyłóż natłuszczoną formę na tartę, w środku rozsmaruj nadzienie dyniowe (mi wyszło dość płynne, jednak podczas pieczenia stężało). Wygładź wierzch. Nałóż drugi krążek ciasta, sklej brzegi. 
  3. Piecz 50 minut w piekarniku nagrzanym do temp. 180°C.
Smacznego!
Oryginalny przepis dostępny tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Przyciski Listonic

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...